Deel 3: de aanvaarding en het genezingsproces

Foto: CC by Stephen Bowler via Flickr

Recap: in deel 1 vertelde Christel over haar depressies, relatiebreuk en hoogsensitiviteit. In deel 2 vertelde ze over haar derde depressie en borderlinekenmerken. Nu sluit ze af met hoe ze er tegenwoordig mee omgaat.

Deze zomer besliste ik om te stoppen met mijn antidepressiva. Ik voelde me goed, ik heb een lief dat me begrijpt en niet voor triggers zorgt, en eerlijk gezegd had ik te veel te lijden onder de bijwerkingen van de medicatie. Elke nacht, een jaar lang, had ik last van nachtzweten. Ik werd vaak vroeg wakker, met mijn pyjama en dekbed doorweekt van het zweet. Geen aangename ervaring. Ik had het er op een gegeven momenten zo moeilijk mee dat ik liever het risico op herval nam, dan nog door te moeten gaan met die medicatie. 

Sinds augustus 2020 ben ik pil-vrij. Enfin, ik neem geen antidepressiva meer. Voor de momenten waarop ik me toch opgelaten en nerveus voel, neem ik Deanxit, op voorschrift. Of het echt goed werkt of meer voor een placebo effect zorgt, weet ik niet. Maar zolang ik voel dat ik er iets aan heb, zal ik het blijven gebruiken. 

Waar ik wel rekening mee moet houden, is dat een depressie nooit helemaal weggaat. Zeker in combinatie met borderlinekenmerken kunnen verschillende ‘triggers’ voldoende zijn om weer een dip te veroorzaken. Zo zijn herfst en winter bijna klassiekers geworden onder de noemer ‘deprimerende seizoenen’ voor mij. Alles wordt koud en kaal en ik wil niets liever dan binnenblijven en mezelf onder een deken verschuilen. Soms kan ik me triest voelen zonder dat er een reden voor is. Dat zijn de momenten waar je voor moet uitkijken, omdat die zomaar uit het niets kunnen opduiken. Het maakt het leven soms zwaar.

Wanneer ik last heb van een bui, of me slecht voel zonder reden, dan probeer ik me te focussen op iets anders. Momenteel hou ik me bezig met lezen, tekenen, kaartjes maken en macrofotografie. Ik kan me er zo in verliezen, het houdt me bezig tijdens mindere momenten. Wil je mijn hobby’s volgen? Dan kan je eens een kijkje gaan nemen op mijn instagrampagina christeljaneandtarzie (voor fotografie) en christelskaartjesvoorasielen (voor handgemaakte wenskaarten).

Ik ben blij dat het voor mij een goede afloop heeft gehad, hoewel het met momenten écht niet veel heeft gescheeld. En ik besef goed genoeg dat er nog altijd slechte dagen kunnen voorbijkomen. Maar ik heb uit elke donkere periode geleerd, en kan er nu ook beter mee omgaan.

Het was zwaar om over mijn donkere momenten te schrijven. Ik heb meermaals naar de zakdoeken moeten grijpen om mijn tranen weg te vegen. Het toont dat je, ook al voel je je goed, nooit écht helemaal geneest van een depressie. Ik zeg dit niet om zwartgallig te zijn, maar om te waarschuwen. Hou er rekening mee dat je je op een gegeven moment opnieuw slecht in je vel kan voelen. Leer je eigen waarschuwingssignalen kennen en zoek op tijd hulp. 

Vergeet niet dat genezing een ‘work-in-progress’ is, een werk dat eigenlijk nooit af is. Accepteer jezelf zoals je bent. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen gaat het wat minder. En dat is oké, echt waar. 

  • Het is NIET omdat je sensitief bent, dat je ook zwak bent.
  • Je bent niet alleen, zelfs al voel je je zo. Het internet kan je helpen in contact te komen met lotgenoten. Je zal altijd iemand vinden die in jouw positie heeft gestaan, of die zich ook zo voelt. Deel het met elkaar, trek elkaar recht, en praat. 
  • Denkt NOOIT dat het niemand iets kan schelen als je er niet meer zou zijn. Je hebt altijd een impact op iemands leven.
  • Ga naar een psycholoog of therapeut als je gevoelens niet kan plaatsen of er niet uitgeraakt. Je kan de meest doordenkende persoon zijn op aarde, dan nog is het soms beter om een outsider’s perspectief te krijgen.
  • Praat met iemand, ook al doet het pijn. Een vriendin, familie, of zelfs een forum is voldoende, zolang je maar kan uiten hoe je je voelt. 
  • Het is OKE om hulp te vragen. 
  • Schrijf neer hoe je je voelt. Vaak is het lastig om uit je woorden te geraken als je met iemand spreekt en kan je meer kwijt door het neer te schrijven. 
  • Ga wandelen, kom buiten. Ook al is het maar even, het is echt beter dan tussen vier muren te blijven. 
  • Focus je op iets opbeurends. Het is stom maar memes van het internet sleepten mij er met momenten door. Ik heb er zelfs afgedrukt en in albums geplakt. Deze ‘happy books’ haal ik van tijd tot tijd nog boven wanneer ik een dipje heb. 
  • Het lijkt misschien stom maar gebruik affirmations en quotes die je helpen om met je gevoelens om te gaan. Mijn top 3 zijn: 
  1. “Ook dit zal voorbij gaan” (This, too, shall pass) 
  2. “Geef mij de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien tussen beide.” (Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can change, and the wisdom to see the difference between these two)
  3. “Ik ben goed, ik ben lief, ik ben belangrijk (I am good, I am kind, I am important). 

Maak een mood bord, of plak een post it aan je spiegel, en zeg het telkens wanneer je een minder moment hebt.

Pin It on Pinterest

Share This