Eerder hadden we het al over de meridianen als de onzichtbare energiebanen van je lichaam. Deze kunnen te veel energie bevatten, te weinig, of er kan stagnatie zijn waardoor de energie niet meer goed kan stromen.

Zeker aan het begin van het jaar kan het nuttig zijn om extra aandacht te besteden aan de galblaasmeridiaan. De feestdagen zijn vaak een periode van iets meer en anders eten dan we gewoon zijn. Door zijn verbinding met de lever en de darmen, helpt de galblaas bij het vervoer van stoffen in ons lichaam en het ontdoen van vetten. Maar ook op energetisch niveau is er wel het één en ander over te zeggen.

Een verstoorde galblaasenergie uit zich in moeilijk plannen kunnen maken of besluiten nemen. Je herkent dit in de neiging op alles ‘ja maar…’ te willen zeggen. Daarnaast wordt de galblaas ook net als de lever in verband gebracht met woede. Denk maar aan de uitdrukking ‘je gal spuwen’. Te weinig galenergie uit zich in je woede binnenhouden en onvoldoende opkomen voor je eigen mening. Te veel van deze energie zorgt ervoor dat je woede uit zonder oog te hebben voor de effecten die dit op je omgeving kan hebben. Woede uiten kan erg gezond zijn, maar de balans mag niet doorschieten.

De ligging van de meridiaan

De galblaasmeridiaan start aan de buitenkant van je ooghoeken. Die loopt dan zo naar je oren, erlangs over je hoofd en zo via je schouder langs de zijkant van je borst en de hele zijkant van je lichaam om te eindigen in je vierde teen (de teen naast je kleine teen).

Langs deze meridiaan liggen 44 acupunctuurpunten die allemaal één of andere blokkade kunnen oplopen waardoor de energie stagneert en moet worden losgemaakt.

Galblaasmeridiaan-oefening

De volgende oefening helpt je galbaas en de energie langs de hele meridiaan los te maken. 

Foto: Steffie
  1. Zet je voeten iets wijder dan schouderbreedte en strek één arm boven je hoofd uit. 
  2. Adem bewust in en beweeg bij uitademing je arm verder over je hoofd zodat je lichaam meebuigt in die richting. Stel je voor hoe alle opgekropte gevoelens en energie verdwijnen. 
  3. Adem nog eens in en kom bij uitademing naar het midden.
  4. Laat je arm zakken en herhaal hetzelfde met de andere arm. Stel je nu ook voor hoe de voeding die je tot je neemt vrij kan stromen.

Je kan eerst drie keer de oefening doen met dezelfde arm voor je dit drie keer met de andere arm doet. Of je kan beide armen beurtelings afwisselen.

Ga jij deze oefening eens uitproberen?

Pin It on Pinterest

Share This