Bewust leven,  Voeding

Het meesteren van ‘mealprepping’

Foto: Rebecca

Iedereen die op Pinterest zit, heeft al wel eens die perfecte ‘Pinterest doosjes’ zien passeren met
verschillende lekkernijen van verschillende kleurtjes in verschillende compartimentjes. Het idee van
georganiseerd zijn en de kleurrijke variatie (wat vaak gepaard gaat met gezond eten) is wat ons
aantrekt om zelf te ‘mealpreppen’.

Nochtans heb ik nog niet veel blogs gevonden waarin er effectief wordt uitgelegd hoe je
mealprepping moet aanpakken. Dus besloot ik het zelf te doen!
Ik ga alles uitleggen over hoe ik aan mealprepping doe. Veel te veel om in één
blogpost te gieten, dus de volgende artikels worden een reeks die enkel over mealpreppen
gaan. We gaan het stap voor stap aanpakken.

Waarvoor we hier zijn is om een gezonde levensstijl te creëren. Dus, als je hier nog bent:
Super! Laten we dan beginnen bij wat je nodig hebt zodat je een onverslagen mealprepper
kunt worden.

EEN DIEPVRIEZER

De grootte van de diepvriezer is belangrijk, afhankelijk van met hoeveel jullie thuis zijn. Ik
woon voorlopig nog alleen, dus een tafelmodel-diepvriezer is voor mij meer dan genoeg ruimte.

Als je een klein compartiment-diepvriezertje hebt die in je koelkast is ingebouwd, dan is mealprepping
nog altijd te doen. Zet gewoon één portie per bereide maaltijd in de diepvries om ergens op het einde
van de week van te kunnen genieten. De rest van de maaltijden kan je in de koelkast bewaren.

KENNIS OVER HOUDBAARHEID

De meeste vegetarische maaltijden kan je tot 4-5 dagen maximum bewaren in de koelkast. Vlees- en
visgerechten is een heel ander verhaal. Om het op veilig te spelen kan je die best maximum 2 dagen
in de koelkast houden (de dag van bereiding zelf niet meegerekend).
En stel: je hebt nog een maaltijd in de koelkast staan die zijn datum nadert en waarvan je weet dat je
die nog niet direct gaat eten? Dan kan je nog altijd plaats maken in de diepvriezer door er een portie uit te
halen en degene die in de koelkast staat in te vriezen! Wees creatief met je oplossingen en je zult
zien dat je nog maar heel weinig eten verspilt en moet weggooien.

Let gewoon op dat je elke maaltijd maar één keer invriest en ontdooit!

DIEPVRIESPOTJES

Zowel voor één persoon, als voor twee personen, of meer. Dit maakt het heel simpel! Ik heb telkens mijn
portie eten maar uit te halen en op te warmen.
Als je bijvoorbeeld zelf lasagne maakt, dan kan je die invriezen in de bakschaal of je kan de
porties al verdelen in potjes, om ruimte te creëren.

GLAZEN POTJES

De confituur- of chocopotten? De glazen pot waar de olijven in zaten? Bijhouden die handel!
Ze gaan je zoveel meer opbergmogelijkheden geven voor zoveel verschillende dingen.
Hergebruik je potten voor spaghettisauzen, kaassauzen, of doe er je salade in en neem die
mee naar het werk als dat je ding is!
Ik hou mijn confituurpotten bij om er zelfgemaakte confituur in te bewaren, maar
vooral om mijn ontbijt in te doen en mee te nemen naar mijn werk wanneer het een vroege
ochtend is.

Foto: Rebecca

EEN MENUPLAN EN BOODSCHAPPENLIJST

Dit gedeelte neemt soms evenveel tijd in beslag als effectief naar de winkel gaan, maar het is
wellicht de belangrijkste stap in het boekje. Ik ga nooit naar de winkel zonder mijn
boodschappenlijstje!
Vaak doe ik dit een dag of twee vóór ik naar de winkel ga zodat ik nog kan rondneuzen wat ik nog
over heb, wat er zeker opgebruikt moet worden voor vervaldatum. Of gewoon om zeker te zijn dat ik
niks dubbel meebreng. Een gewoonte die enorm budgetvriendelijk is! Ik kan met trots zeggen dat ik
voor mezelf 200 à 250 euro per maand uitgeef aan boodschappen.
Wat de maaltijdplanning betreft: Meestal plan ik 7 à 10 dagen vooruit, maar nooit langer. Zo kan ik
voorkomen dat ik mijn diepvries volprop zonder te weten wat erin zit, en kan ik de versheid van mijn
maaltijden blijven garanderen.
Voel je vrij om mijn lijst onderaan te gebruiken als voorbeeld! Ik schrijf eerst alle benodigdheden per
maaltijd op en dan schrijf ik op wat ik daarnaast nog nodig heb.
Zo, liefste lezer! Dat was al het voorbereidende gedeelte van het mealpreppen en zo ben je goed
onderweg om zelf een ‘next level boss’ te worden in je eigen keuken! Tot in het volgende artikel,
waarin ik je meer vertel over de uitvoering en je nog wat handige tips meegeef!

Rebecca

Rebecca blogt over hoe je op verschillende manieren goede zorg kunt dragen voor je lichaam. Niet alleen komt gezond eten en bewegen hierbij te pas, maar als hoogsensitief persoon let ze ook op haar ‘mentale dieet’. Ze zet kleine stapjes in de richting van haar eigen zelfzorg en de zorg voor onze planeet; in de hoop dat ze op haar pad anderen er ook mee kan inspireren. Wil je haar volgen? Dat kan op https://www.instagram.com/blossoming_becca

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *